1 Eylül 2005

Bir Trafik Kazasının Anatomisi

Trafik kazalarının sık sık yaşandığı kavşaklardan birindeyiz. Karabük - Safranbolu çevre yolu üzerinde Yeşilmahalle istikametindeki tali yoldan gelen Honda Civic marka bir otomobile, çevre yolu üzerinde seyİr halindeki Renault Spring marka bir otomobil arkadan çarpıyor.

Honda marka otomobil çarpmanın etkisiyle yolun kenarına savruluyor.

Korkulan başa gelmiyor çok şükür; ölü ya da yaralı yok!

Bu arada saat gece 24:00 sularıdır

Şimdiki meselemiz kazayı analiz etmek.

Veri 1: Hondanın arka kasası tamamen içe göçüyor.
Veri 2: Renaultun önü motor bloğuna kadar içe göçüyor.
Veri 3: Hondanın arka kasasının içe çöküş geometrisi gözlemlendiğinde, çarpmanın odak noktasının merkeze göre 10- 20 birimlik sağ tarafdan olduğu saptanmakta. Yani Sol köşe sağ köşeye nazaran sağlam görünüyor: sağ taraf kadar içe göçmemiş.
Veri 4: Renaultdaki çarpışma geometrisi merkezcil olmuş olduğu izlenimi uyandırıyor. Çünkü ön kaputun her iki köşesi de aynı oranda içe göçmüş.
Veri 5: Çevre yolu üç şeritli bir yoldur.
Veri 6: Kaza orta şeritde oluyor.
Veri 7: Renault orta şeritte seyir halindedir.
Veri 8: Araçlar takla atmamıştır, Renaultun sürücüsü emniyet kemeri takmıyor olmasına rağmen sürücü ön cama çarpmamış ve ön cam sağlam kalmıştır.

Yorum 1: Çarpışma orta şeritte oluyor; evet eğer Honda sağ taraftaki üçüncü şeride geçmeye çalışıyor olsaydı çarpışma Hondanın ön ve arka arasında kalan herhangi orta bir noktadan olurdu.
Yorum 2: Honda sol tarafda kalan 1. şeride geçmek istemiş olsaydı zaten kaza da olmazdı.
Yorum 3: Hondanın arka kasası gözlemlendiğinde, arka kasanın sağ tarafı sola göre daha fazla ezilmiş. Bu durum Hondanın tam anlamıyla orta şeritte seyir hali kazanmadan; birinci şeritden ikinci şeride olan geçişini sürdürüyor olduğunu ispatlar. Bu durum arkadan çarpan Renaultun sürücüsünün öndeki Hondayı farketmiş olmasına karşın aracına müdahale etme zamanının olmadığı anlamına gelir.

Eğer Hondanın kasası merkezcil anlamdaki çarpışmayı yaşamış olsaydı; Honda orta şeritte tam anlamıyla hareketine başlamıştır denilebilirdi. Bu halde arkadan gelen Renault sürücüsü dikkatsizlik yüzünden; öndeki Hondayı geç farketmiş ve kazaya sebep olmuştur diyebilirdik.

Yorum 4: Honda orta şeritte normal anlamda seyir haline geçerek; normal anlamdaki sürate erişebilmiş olsaydı Honda çarpma anında yola göre sol tarafa doğru şiddetle savrulmazdı. Bu durum Hondanın yavaş olarak tali yoldan çevre yoluna girdiği anlamındadır.

Ya da çarpma anında Honda, hala dönüş sürecinde olduğu için sahip olduğu momentum yola göre ileri olamayacağı için; arkadan gelen bindirme etkisi üzerine Honda yolun sağ tarafına olan momentum kuvvetleri ile arkadan gelen bindirme momentum kuvvetleri arasında yaşanan sönümlemeye karşı koyamayarak yolun sol tarafına savrulmuştur.

Bahsettiğim ikinci durum; Hondanın dönüş halindeyken; arkadan gelen aracın önüne geçmiş olduğunu gösterir.

Yorum 5: Evet Renault hızlı gelmiştir; yavaş gelmiş olsaydı bu kaza yaşanmazdı; yaşansaydı da Hondanın arka kasası olduğu gibi içeri göçmezdi veya Renaultun ön kaputu motor bloğuna kadar içeri göçmezdi.

Sonuç !!!

Hondanın sürücüsü; mağdur olduğunu iddaa etmektedir. Ben de bu amcayı en katmerlisinden eline bir deli raporu vererek İstanbul Bakırköye gönderilmesini talep ediyorum.

Zira tali yoldan çevre yoluna girerken; çevre yoluna bakıp; hızla gelen bir otomabili görüp; son model olan kendi otomobilini hızla gelen bu aracın önüne atan bir kimse; akli olarak pek sağlam bir insan profili çiziyor denilemez.

Hondanın sürücüsü; orta şeride geçerken neyi ispatlamak istemiş acaba? Neden boş olan birinci şerit yerine arkadan hızla gelen bir otomobilin bulunduğu ikinci şerit tercih edilmiştir?

Herşey buz gibi ortada; Hondanın sürücüsü günlük gülistanlık yaz havalarına aldanarak, yol benimdir diye tali yoldan çevre yoluna dalmıştır.

Dip Not: Bilirkişi raporlarını okuduktan sonra konuya yeniden değineceğim. Trafik Polisleri'in raporlarda neler yazdıklarından haberim yoktur. Belki benim hesaplayamadığım bazı ince noktalar vardır. Peşin hükümlü olmak istemem; ya da olduysam hatalı yargılamalarımı doğrularıyla düzeltirim.

4 Yorum:

Blogger Bâd-ı Sabâ dedi ki...

Kaza raporlarına göre
belirlenen sonuç:

Honda, sekizde beş hatalı.
Renault, sekizde üç hatalı.

Bilginize !

2 Eylül 2005 02:15  
Blogger mandalina dedi ki...

geçmiş olsun.
Allah beterinden saklasın.
raporunuz bu konularda bilgilenmemi sağladı.okurken bazı yerleri anlamakta güçlük çektiysem de ;)

2 Eylül 2005 14:53  
Blogger Bâd-ı Sabâ dedi ki...

"geçmiş olsun.
Allah beterinden saklasın."

Elhamdülillah...


Yazıyı tekrar okudum. Anlam karmaşası olan yerler var tabi. Ama fizik kanunlarına göre ele alınan yerlerde bir problemimiz yoktur. İçiniz rahat olsun ve kafanız karışmasın.

Bu arada renaultu kullanan sürücü babamdı, şuan için herşey yolunda. Hondanın sahibi yaşını almış bir amcazade; çok şükür onda da bir maraziyet yoktur.

Doğrusu, sizden haber almış olmak beni sevindirdi, hoşgeldiniz diyorum :)

2 Eylül 2005 23:09  
Blogger mandalina dedi ki...

hoşbulduk diyorum :)

3 Eylül 2005 18:53  

Yorum Gönder