26 Kasım 2009

Hangi Kapıdasınız ?!.

Mevlâna, tasavvuftaki kapıları 4’e ayırır.

1-Şeriat Kapısı
2-Tarikat Kapısı
3-Marifet Kapısı
4-Hakikat Kapısı

Ve ekler, öğreti olarak bu kapılar birer birer geçilerek Hakikate ulaşılır.

Öğrencilerinden biri Mevlâna'ya sormuş: “Efendim bu 4 kapı meselesini ben pek anlayamıyorum. Bana anlayabileceğim bir lisanla anlatır mısınız?”

Mevlâna da der: “Şimdi bak, karşı medresede dersini çalışan dört kişi var ve hepsi rahlelerine eğilmiş. Sen git bunların hepsinin ensesine bir şamar at, sonra gel sana anlatayım.”

Öğrenci gitmiş birincinin ensesine bir tokat akşetmiş. Tokadı yiyen derhal ayağa kalkıp arkasını dönmüş ve daha kuvvetli bir tokatla Mevlâna'nın öğrencisini yere yıkmış. Öğrenci dayağı yemiş, geri dönecek ama hocasına itaat var.

Yaratana güvenip ikinciye de bir tokat akşetmiş. O da derhal ayağa kalkıp elini kaldırmış, tam tokadı vuracakken vazgeçip yerine oturmuş.

Öğrenci devam etmiş, üçüncüye de bir tokat atmış. Üçüncü şöyle bir kafasını çevirip baktıktan sonra çalışmasına devam etmiş.

Dördüncü, tokadı yemesine rağmen hiç oralı bile olmadan çalışmasına devam etmiş.

Öğrenci Mevlâna'ya dönmüş, olanları anlatmış.

Mevlâna: “İşte sana istediğin örnekler... Birinci, şeriat kapısını geçememiş biri idi. Şeriatta kısasa kısas olduğu için, tokadı yiyince kalktı, aynısını sana iade etti.

İkinci, tarikat kapısındadır. Tokadı yiyince o da kalktı, tam tokadı iade edecekti ki tarikat öğretisinde verdiği söz aklına geldi. “Sana kötülük yapana bile iyilik yap”. Onun için döndü, oturdu.

Üçüncü, marifet kapısına kadar gelmiştir. İyinin ve kötünün tek Yaratandan geldiğini bilir, inanır. “Yaratan bu kötülüğe hangi iblisi alet etti?” diye merakından şöyle bir dönüp baktı.

Dördüncü, hakikat kapısını da geçmiştir. İyinin ve kötünün tek sahibi olduğunu ve aynı olduğunu bilir. Onun için dönüp bakmadı bile..!”

Bknz.

4 Yorum:

Anonymous Adsız dedi ki...

ya HAK,


insanlar doğar, büyür ve evlenir. çocukları torunları olur yalandır..! ölür yalandır.
kıyamet kopar, topraktan çıkar yalandır..
ne zaman Allah (cc) huzuruna gelir işta yanlız o GERÇEKTtir..!
HAKtır.. HKİKATtır..!tek hakikat olan varlık işte O ALLAH (cc) tır...!
o ne güzel insandır ki HAKKI HAKİKAT a ( HAKKA)bırakandır..
hayırlı gecer kazim bey bu gece rab katında makbul dualarla inş..
bu gecenin feyzinden mahrum olunmamak ve unutulmamak dileğiyle.
rabbim razı ola.razı olduklarıyla olundura inş..

meddah

26 Kasım 2009 03:05  
Blogger Pabuc dedi ki...

ne kadar güzel bir yazı...okuyunca şunu anladım ki bi kapılar yaklaşamamışız bile..Allah yardımcımı olsun

26 Kasım 2009 08:51  
Blogger Bâd-ı Sabâ dedi ki...

@ Sevgili Meddah :)

Bu güzel yazıyı okumanı çok istiyordum, elhamdülillah ben dâvet etmeden sen icabet ettin, beni mi duydun yoksa (:

Sen bence ikinci kapıdasın, yâni tarikat kapısında :)

Ne yapsam ne etsem diye derin derin düşünüyorsun (:

İnşâ Allah benden evvel varırsın HAkikat kapısına :P

Sanki benim varacağım belli de, konuşuyorum işte :)

Olsun varamasak da, yolunda bulunuruz değil mi :)

K.M.

Not.

Siteye bıraktığın diğer iki yorumu gece yarısına doğru cevaplarım inşâ Allah.

Olmadı yarın bakarım ;)

Bu gece erken yatmamız lâzım Meddah, yarın sabah bayram namazı var :)

Şeytânlara kış kış diyecez :))

Bayramlaşmaya bekliyorum (:

26 Kasım 2009 09:39  
Blogger Bâd-ı Sabâ dedi ki...

@ Papuç gelmiş (:

Hoşgelmiş :)

Muhterem kardeşimiz, siz de bana kalırsa :) Şeriat Kapısındasınız (:

Hani şu sen bana elma dedin, ben de sana armut derim diyenlerden :)

Yanılıyor muyum ?

Açık sözlü olduğum için teşekkür etmenize gerek yok :) Rica ederim, vazifemiz dermişim :)

Siz de beni bir tahlil edermisiniz :) Merak ediyorum, dışardan nasıl göründüğümü de ;)

İnsan insanın aynasıdır :)

Yazıyı beğenmenizi çok sevindim, hâlâ birilerinin beğenisine sevincine vesile olabiliyoruz demek ki (:

Elhamdülillah.

Yûnus ne demiş Papuç :)

Şeriat tarikat yoldur varana,
Hakikat marifet andan içeru.


Bu güzel, ve hakikate açık kalpler için pek anlamlı olan naçiz dizeyi de paylaşmış olalım sayenizde.

Ziyâretinize teşekkür ederim.

Bayramlaşmaya da gelin olur mu (:

Allah'a emânetsiniz.

K.M.

Not.

Birinci kapıda olduğunuzu söylediğim için bana kızmayın Lütfen :)

Üçüncü kapıda olduğunuzu söylemekle, ayağınızı yerden kesmek istemeyiz (:

Şeytân; itikat ehline, yaptığı ameli beğendirirmiş ;)

Siz ya da biz öylelerinden olmayalım.

Âmin.

26 Kasım 2009 09:56  

Yorum Gönder